Dagelijks Woord

Zondag Genoeglijkheden


Het is al weer een week geleden dat wij een mooi (waargebeurd) Ostfries verhaal mochten horen in de Kapelle; het kleine kerkje vlakbij huis...

Meneer Steevens, een rasechte Ostfries vertelde ons een stukje Ostfriese Historie. Het speelde zich af rond de vijftiger jaren, op een boerderij. Nadat het graan geoogst was, werd het stro verzamelt. Dat werd nog niet in pakken verpakt, maar op een grote hoge hoop achter de boerderij verzameld. Zoals gebruikelijk was klom de oudste zoon van het gezin boven op de stroberg. Hij was het zwaarst en met zijn gewicht drukte hij het stro goed in elkaar. Meestal klom zijn jongere broer ook op de berg met stro. Zoals vaker tussen broers ontstond er wat twist en de oudste duwde zijn kleine broertje van de berg af. Zo viel de kleine jongen van metershoog op de grond.

Verdrietig en met wat pijn van de val liep het jongetje naar huis. Zijn moeder, die al snel door had wat er gebeurd was, besloot het jongetje te troosten met een groot stuk chocola. Met de reep in zijn handen wandelde het kereltje terug naar de stroberg en klom erop. Hij brak de reep chocolade in twee gelijke stukken. De helft gaf hij aan zijn oudste broer. Verbouwereerd keek de broer hem aan. Waarom geef je mij dit stuk chocola? Ik heb jou toch van de stroberg geduwd, dat was niet goed van mij. Jij hebt toch dat stuk chocola gekregen? Zelfverzekerd reageerde de jongste van de twee: Natuurlijk deel ik mijn chocoladereep. Je bent toch immers mijn broer?!! ***

Met dit verhaaltje maakte de spreker een sprongetje naar het vieren van het avondmaal. Jezus wilde ook de maaltijd delen met de mensen die in zijn nabijheid waren. Ook al hadden ze iets verkeerds gedaan. Zo nodigt Jezus ook vandaag nog altijd vol liefde uit om maaltijd met hem te houden. Wat je ook hebt gedaan, hoe verkeerd je ook hebt gehandeld. Wanneer je net als de oudste broer inziet en bekent, fout te hebben gedaan, dan zit het goed!

Share this: